وبگاه شخصی مهندس مهدی محمدی

فردا دیر است امروز باید...

به نام بهترین سرآغاز

همیشه و در همه ادوار کسانی بوده اند که با خوش فکری و ارائه ایده ای بکر و تازه نقطه عطفی در عصر و زمانه خود بوده اند. در ادامه مطلب می خواهیم به بررسی کوتاهی بپردازیم از کسانی که با طرح و ایده های خود گامهای مثبت و اساسی در وب و اینترنت برداشته اند...

1. لری پیج و سرگئی برین (موسسین شرکت گوگل)
این دو نفر بیش از همه به موتور های جستجو و ارائه خدمات رایگان به کاربران تاثیر گذار بودند و در واقع امروزه واژه جستجو یا Search مترادف شده است با گوگل. این دونفر در زمان دانشجویی سنگ بنای گوگل را در سال ۱۹۹۷ گذاشتند و در مدت کوتاهی توانستند با ایده های بکر و خلاقانه غول جستجوگر اینترنتی آن زمان یعنی یاهو را به زانو در آوردند.
2. دیوید فیلو و جری یانگ (موسسین شرکت یاهو)
این دو هم دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند و در زمان دانشجویی سایت راهنمای جری برای شبکه جهانی وب را راه اندازی کردند که متشکل بود از لیست وب سایت ها جهت دسترسی کاربران به آن که با استقبال از آن جرقه ساخت موتور جستجو و ایجاد یاهو به ذهنشان متبادر گردید.
3. بیل گیتس (خالق و مالک مایکروسافت)
ویلیام هنری بیل گیتس سوم یکی از بزرگ ترین ثروتمندان و شناخته شده ترین فرد در حوزه رایانه های شخصی است. وی با ارائه نسخه های مختلف ویندوز برنده بلامنازع این حوزه گشت و از این راه ثروت هنگفتی بدست آورد. یکی از خصوصیات اخلاقی بیل گیتس تاسیس بنیادهای خیرخواهانه به همراه همسر خود می باشد. بیل گیتس کبیر ۱۵ سال متوالی ثروتمندتین فرد جهان بود.
 4. استیو پل جابز (موسس اپل)
استیو جابز بنیانگذار و رییس شرکت اپل و مدیر عامل سابق شرکت پیکسار را بیشتر با نماد یک سیب می شناسند. این فرد برجسته در زمینه فناوری های نوین، اپل را در سال ۱۹۷۰ میلادی به همراه ووزنیاک جهت تولید رایانه های شخصی ایجاد نمود و مورد اقبال قرار گرفت. امروزه آی پد، کامپیوتر های مک و مینی مک، آیفون و غیره که محصول کمپانی اپل است عاشقان و طرفداران بیشماری را در سرتاسر جهان دارد بطوریکه با ارائه آیفون ۴، مردم برای خرید آن ساعت ها در صف بوده اند. در حال حاضر استیو جابز علاوه بر ریاست اپل، سهامدار عمده و عضو هئیت مدیره کمپانی عظیم والت دیزنی هم می باشد.
5. مارک زوکربرگ (فیس بوک)
خالق فیس بوک را می توان جوانترین و خوش فکرترین نوجوان در عرصه وب نامید. او که اکنون ۲۴ ساله است در زمانی که دانشجوی دانشگاه هاروارد بود، در سن ۱۹ سالگی در سال ۲۰۰۴، فیس بوک را برای ارتباط با دوستانش ایجاد کرد و امروزه فیس بوک به راحتی توانست جای شبکه اجتماعی مای اسپیس را بگیرد و یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار در کل جهان می باشد.
6. کوین روز (دیگ)
خالق سایت معروف و محبوب سوشیال بوکمارکینگ، Digg را در سال ۲۰۰۴ پایه ریزی و راه اندازی کرد و علاوه بر آن مجری موفق TechTV و موسس سایت های Pownce و Revision3 نیز می باشد.
 7. برام کوهن (بیت تورنت)
برام کوهن، توسعه دهنده و موسس و نیز مولف شبکه های پیر تو پیر ها (P2P) و نیز پروتکل بیت تورنته. در سال ۲۰۰۱ او کارش را در شرکت MojoNation به خاطر کار بر روی بیت تورنت ترک کرد سپس شرکت بیت تورنت را ثبت کرد و شروع به کار کرد.
 8. جیمی ولز (خالق ویکی پدیا)
ایده ویکی از سال ۲۰۰۱ با ولز بود و بدون هیچ پشتوانه ای آن را دنبال می کرد و پیش نمایش از آن ارائه داد که همگان قادر به ویرایش آن بودند. وی که ابتدا دانشنامه خود را با نام Nupedia راه اندازی کرده بود با تلفیق آن با نرم افزار ویکی به ویکی پدیا و دانشنامه امروزی تبدیل کرد که امروزه یکی از بزرگترین دانشنامه های جهان می باشد.
 9. پی یر امیدیار (موسس سایت Ebay)
یک ایرانی تاثیر گذار در زمینه وب و حراجی آنلاین. پی یر امیدیار به همراه همسر خود پم سایت ای بی را راه اندازی کرد که امروزه ارزش ebay بالغ بر ۸ میلیارد دلار است. امیدیار در سال ۱۹۹۵ و زمانی که ۲۸ سال داشت کد منبع آن را نوشت و قرار بود نام این سایت را echobay.com گذارد ولی بدلیل ثبت این دامنه ebay.com را برگزید.
10. چاد هرلی و استیو چن (یوتیوب)
چاد هرلی ۲۸ ساله و استیو چن ۲۷ ساله تحول بزرگی را در صنعت به اشتراک گذاری ویدیوئی در وب ایجاد کردند. این تاثیر چنان شگرف بود که گوگل را مجاب کرد تا مبلع یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار جهت تصاحب آن به صاحبان یوتیوب بپردازد و اکنون از زیر مجموعه های گوگل محسوب بیاید و صاحبان آن را طی مدتی کوتاه به میلیاردرهایی تبدیل نماید.
 11. جف پرسون بزوس (مالک و موسس آمازون)
آمازون.کام سایت حراجی کتاب و حراجی آنلاین و رقیبی برای ebay است که به ناگاه دارای رشد چشمگیری شد.
12. شاون فنینگ (نپستر)
نپستر اولین پلاتفرم اشتراک peer-to-peer است که شاون در زمانی که دانشجوی دانشگاه بود بر روی آن کار کرد و در زمینه موسیقی و اشتراک گذاری آن جهشی عظیم یافت اما بنابر حکم دادگاه و عدم رعایت کپی رایت مسدود شد.
 13. جک دورسی (موسس توییتر)
اولین ایده ایجاد میکروبلاگینگ به ذهن جک دورسی خطور کرد و نتیجه آن شد سرویس محبوب توییتر که در اغلب زمینه ها و برای امورات گوناگون از آن بهره می جویند. جک دورسی که یک مهندس و بازرگان است در سن ۳۵ سالگی توییتر را راه اندازی کرد.
 14. مت مولنگ (وردپرس)
مت بزرگ در حالیکه تنها ۱۹ سال سن داشت هسته اولیه پلتفرم وبلاگ نویسی وردپرس را نوشت و برای تمرکز بر روی وردپرس در سن ۲۴ سالگی از CNET کناره گیری کرد. مت مولنگ علاوه بر تاسیس و اداره وردپرس، اکیسمت و اتوماتیک را هم دارد. امروزه بلاگرهای زیادی در دنیا هستند که از نیروی قدرتمند وردپرس برای ایجاد رسانه خود به نام وبلاگ بهره می برند.
 15. سر تیم برنرز لی (خالق وب جهانی)
از او بعنوان خالق و پدر وب و اینترنت یاد می شود او در سال ۱۹۹۵ توانست با پروتکل HTTP بین دو کامپیوتر سرویس دهنده و سرویس گیرنده ارتباط برقرار کند. سر تیم برزنزلی همچنین موسس کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) می باشد شاید اگر او نبود و ایده او افراد بالا هیچکدام در این لیست جایی نداشتند.
 16. توماس اندرسون (خالق مای اسپیس)
شاید بتوان او را خالق شبکه های اجتماعی که امروزه همه گیر و محبوب هستند نامید. این ایده تا سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۵۰ میلیون نفر کاربر داشت.
 17. گرت کمپ (StumbleUpon)
ایده استامپل اپن که یک سایت social bookmarking می باشد و به کاربر در کشف و ردیابی سایت های جدید کمک می کند.
18. لینوس توروالدز (لینوکس)
لینوس بندیکت توروالدز مهندس نرم افزار فنلاندی یکی از پیشرو های متن باز و لینوکس است به هر حال تاثیر او را در زمینه لینوکس و متن باز نمی توان انکار کرد.
19. کاترینا فیک (فلیکر)
کاترینا جزو زنان تاثیر گذار در حوزه وب است که به همراه همسر خود استوارت باترفیلد سایت به اشتراک گذاری عکس فلیکر را راه اندازی کرد. flickr در دنیای وب ۲٫۰ و در تعامل با شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاری عکس را آسان می کند. امروزه فلیکر تحت تملک یاهو درآمده است.
20. استوارت باتر فیلد (فلیکر)
همسر کاترینا فک و مدیر فلیکر در سال ۲۰۰۶ به عنوان ۱۰۰ نفر اول پرنفوذترین افراد در جهان در مجله تایم و جزو ۵۰ نفر برتر کارآفرینان در سال ۲۰۰۵ انتخاب شده است.
 21. مارک اندرسون (نت اسکیپ)
امروزه جنگ اصلی جبهه مبارزه با مرورگر اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس می باشد اما باید گفت اولین سنگ بنای مبارزه در زمینه مرورگرها را نت اسکیپ آغاز کرد. او مدیر کارآفرین، دارنده شرکت ارتباطات نت اسکیپ، موسس سایت Ning و یک مولتی میلیونر می باشد. وی در سال ۲۰۰۸ قرار بود به هیئت مدیره فیس بوک بپیوندد اما پس از کش و قوصی به هئیت مدیره ebay پیوست.
  • ۹۱/۰۳/۰۳