وبگاه شخصی مهندس مهدی محمدی

فردا دیر است امروز باید...

به نام بهترین سرآغاز

به طور کلی در معماری ( Nehalem ) ارتباط بین پردازنده و کنترل‌گر حافظه اصلی ( Memory Controller Hub ) که به پل شمالی ( North Bridge ) نیز معروف است و باعث به وجود آمدن مفهومی به نام گذرگاه جلویی (سیستم) یا FSB شده بود حذف شده است و MCH به درون پردازنده انتقال پیدا کرده است.

بنابراین پردازنده با داشتن کنترل‌گر حافظه DDR3 به طور مستقیم با ماژول‌های پرسرعت حافظه DDR3 در ارتباط خواهد بود  به واسطه این ارتباط مستقیم مفهوم جدیدی به نام QPI (سرنام کلمه‌های Quick Path Interconnection) به وجود آمده که دارای سرعت بیشتری نسبت به FSB می‌باشد.

بنابراین در این معماری پردازنده از طریق گذارکاهی به نام  Direct Media Interface) DMI) با I/O  Controller Hub ) ICH ) که همان پل جنوبی ( South Bridge ) می‌باشد و مسئول کنترل کلیه ادوات و پورت های I/O است در ارتباط خواهد بود.

به طور کلی این معماری ( Nehalem ) جانشینی برای خانواده Core 2 محسوب می‌شود. پردازنده های Core i3 , i5 , i7 همگی تحت معماری Nehalem ساخته شده اند. در این معماری 256 کیلوبایت حافظه Cache از نوع L2 برای هر هسته در نظر گرفته شده است.

همچنین مفهوم L3 Cache نیز در این معماری به مجموعه پردازنده اضافه شده است که با توجه به نوع پردازنده این میزان حداگثر تا 12 مگابایت در نظر گرفته شده است.

QPI

در این معماری فناوری های Hyper Threading و Turbo Boost نیز بکار گرفته شده‌اند. در HT با فناوری چند رشته‌ای به صورت همزمان ( SMT ) هر هسته قابلیت اجرای 2 رشته ( Thread ) را به صورت همزمان خواهد داشت.

مزایا:

* کارآمدیی فوق العاده موثر پردازنده.

* افزایش میزان حافظه های Cache و پهنای باند حافظه .

* قابلیت انجام کارهای سنگین تر ( چند رشته ای و بیشتر ) مانند برنامه های جند رسانه ای، بانک های اطلاعاتی موتورهای جستجو و در نهایت بکار گرفتن سیاست چند وظیفه ای.


  • ۹۲/۰۹/۱۷